Joop van Beek - Welkom in de wereld van het Ultra-fietsen!

31 - BBQ en conditie

Op uitnodiging van (ex)-verzorgster Loes hebben een aantal teamleden op zaterdag 15 augustus de reis naar Geerdijk ondernomen voor een gezellig samenzijn met BBQ. Nu getuigt dat (ex) niet van veel respect voor Loes, dus het is haar vergeven dat zij door haar knieblessure deze keer niet als verzorgster kon opereren maar als toeschouwer aanwezig was. En of zij nu wel of niet als verzorgster dienst doet, ze hoort er gewoon bij.
Wanneer je tijdens Le Tour Direct de vaste verzorgster bent, en dat tijdens Alpe d'HuZes nog eens dunnetjes overdoet dan heb je wel dat speciale plekje.

Loes wilde wat terugdoen voor de prestatie die we met zijn allen in Nunspeet hebben neergezet. Helaas konden niet allen die waren uitgenodigd, maar deze groep heeft ook heerlijk kunnen bijkletsen. Plus ook nog eens lekker kunnen smikkelen.

Laatst aangepast (vrijdag 11 december 2009 12:14)

Lees meer...

 

Rondje internet!

Afgelopen dagen heb ik over het internet 'gesurft' om eens te zien wat er over het hele evenement is bericht. Ik sta daar echt versteld van, van de hoeveelheid sites waarop iets staat vermeld. Er zijn sites die het ANP-bericht integraal hebben overgenomen. Sites die er een eigen toevoeging aan hebben gedaan en sites die een eigen relaas hebben gemaakt.
Veel van die sites hebben daar dan ook nog een foto bij geplaatst. In veel gevallen is dit de foto die ook door het ANP is gemaakt. Maar ook 'eigen foto's en wat ook wel grappig is, dat er foto's bij zijn, die de redactie dan van mijn site heeft gehaald. Oude foto's, maar ook meer recente foto's.

Hieronder een bloemlezing van al dit fraais. En dan zijn e nog niet de artikelen bij die alleen in de krant zijn verschenen en niet op een site. Deze moet ik binnenkort nog scannen. Daar zijn nog heel fraaie exemplaren bij zoals de grote artikelen in De Stentor, en de pagina grote artikelen in Veluweland en Nunspeets Belang.
Ook zijn er nog een aantal artikelen op sites geweest waar veel reacties op zijn geweest, zoals bij De Telegraaf, De Stentor en ook Wielerland. Hier zal ik eerst de nodige overbodige tekst tussenuit halen zodat alles beter leesbaar wordt.

Verder moeten er ook nog de interviews van RTV Nunspeet en Omroep Gelderland op de site worden gezet. Genoeg te doen dus nog.

Resultaten in de media

Resultaten in de media 1

Resultaten in de media 2

 

De 19e 11; de elfstedentocht

Door de zee van tijd welke ik in mijn schoot geworpen kreeg door het niet kunnen meedoen aan de RAAM zat ik met het vraagstuk 'Wat doe ik met de pinksteren?' Voor de LTD is het beter om toch afstanden te blijven fietsen, dus moest het een iets langere tocht worden dan een gewone 200.

Teun Lamers ging een rondje IJsselmeer rijden en daar had ik ook wel oren naar. Wat mij niet zo aansprak was het weer dat toen we erover spraken nog niet zo geweldig was en ook niet leek te worden.

De 11-stedentocht trok mij ook wel, maar dan moest ik het dit jaar 'zwart' doen omdat ik geen kaart had genomen.
Tot plotseling. op woensdag, bij ons op het werk op het digitale prikbord een 11-stedentochtkaart werd aangeboden. Tussen de op dat moment echt drukke werkzaamheden door heb ik direct gebeld en gemaild en de kaart was er nog en ik heb deze direct genomen. Een kaart voor 14 over 6 (groep 10).
Als ik daar dan op de fiets heen ga, dan kom ik toch ook wel op 400 km. en dan heb ik een gedeelte dat er goed hard wordt gereden, dus dit is goed voor de snelheid en de conditie.

Dus, op zondagavond gereed gemaakt om zo rond twee uur te gaan vertrekken. De laatste uurtjes zal ik slapend op de bank doorbrengen om de andere gezinsleden niet te storen met mijn nachtelijke escapades. Sander zet voor mij de wekker op 01.00 uur dan ben ik goed op tijd. Hij zit nog een actiefilm te kijken waarvan hij het laatste gedeelte opneemt. Maar deze film is er wel de oorzaak van dat ik niet in slaap kom en dat is maar goed ook, want als ik om één uur opsta blijkt dat de wekker op twee uur is gezet,

Nog even op teletekst kijken naar het weerbericht De weersverwachting is gunstig, weinig wind, droog en in de loop van dag wordt het 16 graden. Maar als ik nog kijk naar het weer van twaalf uur dan blijkt Leeuwarden toch windkracht vijf op dat moment te geven. Ik troost mij met de gedachte dat dat in de loop van de nacht wel zal afzwakken.
Goed twee uur ga ik dan de nacht in, richting Friesland.

Heel slim besluit ik dan om bij Elburg de brug over te gaan, de polder in en dan langs het Veluwemeer naar Kampen te rijden. Door de vrij heldere nacht is het zicht goed en kan er best stevig worden doorgereden. Er is geen verlichting langs de weg, maar er is op het fietspad een middenstreep getrokken. Die houd ik dan ook goed in de gaten en dan schrik je wel als je opeens iemand passeert die aan de rand van het fietspad staat en over het water staat te kijken. Zo maar, kilometers van de bewoonde wereld in het niemandsland.
Op gegeven moment kom ik dan ook in de buurt van de campings die langs de rand van het Veluwemeer staan . Daar is ook wat lichte bebossing en het fietspad slingert zich door die bebossing heen.
En dan wordt het spannend, Het is dan zo donker dat je het fietspad bijna niet meer ziet en soms stapvoets moet rijden om het pad nog te kunnen volgen.
Vanaf Kampen draai ik dan meer noordelijk en wordt het goed waarneembaar dat er nog veel wind is. Bij Emmeloord rijd ik nog een klein stukje verkeerd en als ik door de polder tussen Emmeloord en Lemmer rijd dan wordt het al aardig licht. De eerste auto met fiets achterop, richting Bolsward, gaat mij dan al voorbij. Had ik eerst het plan om door de Zuidhoek van Friesland te rijden en zo vanaf richting Workum naar Bolsward te gaan, de tijd dwingt mij om toch via Sneek te rijden om op tijd aan de start te kunnen verschijnen.

Eenmaal voorbij  Spannenburg rijden steeds meer auto's mij voorbij die allemaal naar de 11-stentocht gaan. En tussen Sneek en Bolsward tref ik meerdere fietsers richting Bolsward aan. Wanneer ik in Bolsward aankom wordt er net omgeroepen dat groep 10 naar voren kan komen om zich te gaan opstellen in de startvakken. Door de ruim 15.000 deelnemers is het geheel opgedeeld in groepen van 500 deelnemers die na de start met de muziek tot buiten Bolsward worden begeleid. Tussen Bolsward en Witmarsum beginnen dan de groepen zich te formeren en ik rijd op gegeven moment met een viertal van een vereniging, twee mannen en twee vrouwen. Zij hebben er lekker de gang in en ik blijf hier maar bijhangen. Bij de controlepunten in Harlingen en Franeker is het al een drukte van belang en duurt het even voordat je een stempel hebt bemachtigd.

Met nog steeds hetzelfde groepje wordt er nu richting Holwerd gereden waarbij een groot gedeelte over de dijk of over de fietspaden. Zo kan er soms moeilijk worden gepasseerd. Net voor Dokkum besluit het groepje om even te gaan pauzeren en wanneer ik dan bij de controle kom kan ik direct doorrijden. Alhoewel het hier ook een drukte van belang is met veel toeschouwers..

Vanaf Dokkum naar Leeuwarden wordt er dan lekker doorgereden. Ik moet wel via enkele groepjes naar voren rijden om een fijn doorrijdende groep te treffen. Eenmaal in Leeuwarden aangekomen gaat dan de zweep erover. Het eerste gedeelte gaat richting Deinum en dan komt de wind van de zijkant. Dit is voor velen toch te lastig.

Ik probeer om bij een groepje aan te sluiten dat een lekker tempo draait, maar zodra ik bij een voor mij rijdend groepje heb aangesloten ervaar ik het tempo als te laag en zet weer koers naar het volgend groepje. Dit is een periode dat ik vrij makkelijk fiets. Steeds springend van groepje naar groepje en de constatering dat er regelmatig renners met mij meespringen maar ook even zo vrolijk weer worden gelost.

Vanaf Deinum staat de wind vrijwel volledig in de rug en dan gaat  het voluit richting Bolsward, het eerste tussenpunt waar eveneens tijdcontrole is en een bekertje soep wacht.

Ook nu weer hetzelfde. Van groepje naar groepje en steeds fiets ik weer alleen. Net voorbij Wommels haal ik dan ook een alleen rijdende renner in die er ook behoorlijk de gang in heeft. Met zijn tweeën rijden we dan het laatset stuk maar hij moet dan tien kilometer verder toch ook nog lossen. En dat op een moment dat ik al 100 kilometer meer in de benen heb dan de anderen.

In Bolsward moet ik even wachten maar mag toch na zo'n vijf minuten al weer weg. Het gaat nu wat rustiger. Veel renners buigen af om wat te gaan eten of spullen uit hun auto's te halen. Vanaf Sneek vormen zich dan weer groepjes en wordt er weer stevig doorgereden. Bij IJlst moeten we dan wachten voor een brug en kan ik mijn mouwstukjes uitdoen. Enkele vrouwen die daar staan te kijken vragen zich af of ik een striptease ga doen, maar ik houd het hier maar bij. Dan vanaf IJlst gaat het weer speedy naar Spannenburg. Met zijn vieren rijden we daar groep voor groep voorbij.

Maar na Spannenburg is de pret voorbij. We krijgen nu weer de wind tegen, nog wel hoofdzakelijk opzij, maar er moet wel weer worden gewerkt. Ook nu blijf ik meestal alleen over. Na Sloten rijden we nog met drie man waarbij ik voornamelijk het kopwerk doe en steeds kleine groepjes inhaal. Bij Balk zegt degene die al kilometers aan mijn wiel zit om maar rustig aan te doen want er komt straks een heel zwaar stuk. En buiten Balk rijd ik dan ook weer alleen.
Wanneer ik Oudemirdum passeer hoor ik een paar maal mijn naam roepen. Blijkt dat er van de vereniging De Volharding mensen staan die daar als vrijwilliger aan de kant staan om het verkeer te regelen. Van de verenigingsmensen moet je het toch hebben. Klasse!

In Staverden aangekomen krijgen we nu eens in plaats van een bekertje karnemelk met een smaakje een bekertje chocolademelk. Ook wel lekker. Minder leuk is dat ik 25 minuten moet wachten voordat ik verder mag. Men is pas bij groep zes die door mag rijden.

Wanneer ik eindelijk verder mag zijn er inmiddels drie renners van groep 10. Er wordt weer stevig doorgereden en zo rijd ik rond drie uur de parkeerplaats bij het eindpunt op. Ik hoor in de tent dat ik voor de 19e maal heb meegedaan en dan wordt het dus voor 2007 om voor de twintigste maal mee te doen. Dan zit er iets extra's aan.
Een half uurtje later rijd ik weer richting huis en heb tot aan de brug bij Spannenburg gezelschap van veel rijders die de laatste lus nog moeten maken.
Van de wind heb ik geen problemen meer en om zeven uur 's avonds ben ik weer thuis. 440 kilometer onder de wielen doorgetrapt. En voor mijzelf bewezen dat ik klaar was voor de RAAM. Waarschijnlijk heb ik vandaag die frustraties eruit getrapt.
Ook wel bedenkend dat ik in groep 10 waarschijnlijk heel vel snelle jongens in de vroege groepen heb gemist. Maar ik heb lekker gereden.

 
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
De nieuwe website vind ik