Canada 2012 vervolg 2

Na een indrukwekkende eerste helft van deze week, nu het vervolg

We starten op 3 augustus na een koude nacht waarbij wij ook de 2e slaapzak hebben gebruikt. Dat was geen luxe. Na het ontbijt eerst nog even douchen, je weet maar nooit of dit vanavond wel weer lukt. Vandaag moeten we in ieder geval ook gas tanken, anders komen we in nood. Eerst gaan we weer terug naar de Johnson Canyon. Het is hier nog rustig, een heel ander beeld dan de middag er voor. Op de parkeerplaats voor campers zijn wij de eersten.  Dat geeft ons tenminste een rustige wandeling naar de Lower en Upper Falls van de Johnson Canyon.  De wandeling is spectaculair. Voor een groot gedeelte is er een pad als het ware tegen de rotswand aangeplakt. Dit geeft wel een speciaal gevoel en prachtig uitzicht over de canyon.

c2 johnson canyun ada


c2 kromme boom

Onderweg deze prachtige boom gezien. Ik heb hier veel mooie en indrukwekkende bomen gezien, maar zo iets als deze toch nog niet aangetroffen.

c2 johnson canyon fall

De waterval in de Johnson Canyon, Upper Fall.

c2 jc nou vooruit dan

De upper falls waar we eerst heen gaan zien er echt prachtig uit. Door de uitbouw kun je er heel dichtbij komen en voel je de druppels water op je neerdalen. Mooi voor een foto maar wel een eng moment! Vooral de naast gelegen rotswanden zagen er door hun rode kleur prachtig uit. Daarna zijn we weer naar beneden gegaan om bij de Lower Falls te kijken. We hebben een goede keus gemaakt door eerst naar boven te gaan. Inmiddels begint het al weer drukker te worden en zeker wanneer een paar bussen Japanners worden los gelaten, dan is het dringen op het pad.

cw johnson cayon wild

Ook hier komen we weer het meest voorkomende wild tegen, squirrel. Terug bij de camper eerst koffie gedronken en dan op naar Banff. Het is vandaag weer mooi weer. Onderweg naar Banff nemen we nog twee lifters mee. Twee jonge Duitsers die een trektocht door Canada maken en op deze manier goedkoop reizen. Zij waren in Toronto begonnen en trekken in zes weken naar Vancouver.
We rijden Banff binnen, een mooie schone stad, zoals zo veel plaatsen in Canada schoon zijn.

c2 broodje banff

We kunnen natuurlijk een broodje Banff nemen, maar Ada heeft in een brochure een voordelig Indiaas buffet gezien. Dus dit restaurant zoeken wij op en genieten daarna van een heerlijke lunch. Nog even langs de bibliotheek gegaan en ook hier is het weer gratis internetten. Eerst even in de wachtrij maar al gauw zit Ada haar update te versturen met op de achtergrond een pracht wandkleed.

c2 bieb banff

Dan tanken we eerst nog even, helaas is er geen gas en moeten we daarvoor naar een andere plaats. Hopelijk halen we het tot morgen. Als we nog maar thee en koffie kunnen zetten. Voor vandaag staan we op de camping Mc Leod Meadows. in het Kootenay Park. We maken ons op om een wandeling te maken naar het Dog Lake maar wanneer we nog maar enkele honderden meters op weg zijn komen we voor een afgesloten brug. Aan de brug kun je nog zien dat er in het midden een gedeelte is weggeslagen en verwrongen. Het is toch een vrij nieuwe metalen brug, maar ook hier zal het water bij hoogstand de nodige kracht hebben gehad. Wij eten buiten, maar echt aangenaam is het niet met de aanwezige muskieten.

c2 ontbijt

Dutch Time op, dat houdt in dat wij voor de vakantie laat opstaan , maar het is nog behoorlijk fris. Hoewel het gisteravond nog behoorlijk warm was koelt het 's nachts toch wel af. We gaan op weg naar Radium Hot Spring. Eerst hebben we een behoorlijke klim. De camper heeft het er soms best moeilijk mee.  Dit is de Kootenay Valley Viewpoint en je gelooft het niet,

c2

maar boven op de top maak je een bocht om een rotspunt heen en daar ligt een zebrapad!! Het is hier een pracht uitzicht maar het zicht voor aankomend chauffeurs is niet best op het zebrapad. Maar goed, Canadezen jakkeren minder dan Europeanen.
We dalen nu af in één grote bocht (360 graden) om daarna weer aan een grote klim te beginnen. We komen zonder dat wij er echt erg in hebben langs Roger Pass. Het hoogste punt in de TransCanada Highway (1330 mtr.) van het Glacier National Park, waar wij ons nu in bevinden. Onverwacht rijd ik dan door de Sinclair Canyon. Jammer genoeg geen gelegenheid om te stoppen, dit is echt een mooi moment. Aan beide zijden hoge rotswanden, rood gekleurd, waar een smalle weg doorheen slingert. Hierna komen we ook al gauw in Radium Hot Spring aan. De naam zegt het al, er zijn hier warmtebronnen en daar gaan we naar toe.

c2 hot spring zwembad

Eerst neemt Ada nog een duik in het gewone zwembad om een paar baantjes te trekken. Nou ja, zij houdt natuurlijk wel in de gaten wat ik doe! Daarna is het heerlijk toeven in de warm water bron. Jammer genoeg is de oorspronkelijk bron nu omgeven door een modern jasje. De oude bron zoals deze op de foto's staat vond ik mooier, maar daar passen niet zo veel mensen in.

c2 radium hot spring

Het heeft een constante temperatuur van 39 graden Celsius. Ada heeft waarschijnlijk te lang in de pool vertoeft, want zij kreeg op de terugweg naar de camper wat last van duizeligheid. Maar koffie met brood met zoute ham hielp haar er gauw weer bovenop.

Daarvoor wilde zij eerst nog op de foto met een grote steen die aan de rand van de parkeerplaats lag. Verliefd op een steen!

c2 verliefd op steen

Vanaf de warmwaterbron zijn wij naar het dorp zelf gereden. Bij een Esso station eindelijk gas aangetroffen en getankt. Zo kunnen we voorlopig weer vooruit. De camper op een camperparkeerplaats gezet en

c2 kruistocht

terwijl ik wat foto's nam van de kruistocht van Jezus ging Ada nog wat giftshops af. We troffen elkaar weer bij de ijscowinkel. Het eerste ijsje en dat was wennen. Ada bestelde voor ieder een ijsco met één bolletje en raakte bijna in paniek toen de bediende het ijs er op deed. Eén bolletje zei zij nogmaals, maar één Canadees bolletje is voor onze begrippen ongeveer drie à vier bolletjes. Niet alleen de natuur is in Canada groot. Alles is big.

c2 ja dat is glunderen

Maar het ijs (één bolletje!) is wel ontzettend lekker dan kun je wel zien!

c2 net voorbij hot radium

Net voorbij Radium Hot Spring is het weer zo ontzettend mooi. Ook hier komen we door een canyon en we hebben de camper verder aan de kant gezet om toch wat foto's te kunnen maken.

Op weg naar Golden zien we een aanduiding voor een eco-camping. Dat zien we helemaal zitten en besluiten daar naar toe te gaan. Een honderdtal meter voor de camping zien we een museum dat we straks zeker willen bezoeken. Maar eerst maar op de camping inschrijven. Wanneer we het terrein oprijden blijkt er een Skydivingwedstrijd plaats te vinden. Machtig mooi om naar te kijken. Maar wat een pech, de camping is o.a. vanwege deze wedstrijd mudjevol.

c3 museum

Niets kan er meer bij. Wij moeten weer terug, langs het museum dat ook al gesloten blijkt te zijn. Nou ja museum! Het is echt één groot bijeen geraapt zooitje. Maar het leek ons echt wel leuk om daar eens te kijken. Het was verbazingwekkend wat er allemaal niet buiten stond. Van oude tractoren tot allerlei tuinbeelden, etc.
Ada ziet op de kaart dat er nog een drietal campings in de buurt zijn. Na een half uur rijden zien we de eerste. Jammer genoeg aan de linkerkant van de weg, terwijl ik rechts rijd en zo er al voorbij ben voordat we er erg in hebben. Geen mogelijkheid om te keren, maar volgens Ada komt de volgende ook al gauw. En dat klopt, weer links maar nu zijn we er op bedacht. Wanneer we er in rijden komt er net een camper uitrijden. Als dat maar geen slecht teken is en jawel ook deze is vol. Maar net voorbij de camping is een draaicirkel en daar zien we nog een camper staan. Ik zet de onze erachter en wij besluiten om dan maar illegaal hier de nacht door te brengen. En wat grappig is, het blijkt dat de mensen in de andere camper ook Nederlanders zijn die ook geen plek kunnen vinden. De camping die wij al voorbij zijn gegaan, in Illecillewaet met 60 plaatsen, was ook vol. Dan is de keus niet moeilijk, we blijven gewoon.

c2 kamperen illiwawa

Het is een ontzettend mooi en rustig plekje naast de Look Brook Campground (met slechts 20 plaatsen), waar je door het geruis van het water heerlijk slaapt. Hier begint ook een trail, de Loop Book Trail, van 1,6 km. met heel steile gedeelten er in. Dit is een pad langs overblijfselen van pilaren waar de spoorbaan  in lussen was gelegd om zo het dalingspercentage naar omlaag te krijgen.

c4 pijlers

Oude brugdelen die ervoor zorgden dat de spoorbaan een grote stijging (of daling) minimaliseerde! Door de pilaren is zo de daling van de baan nog goed zichtbaar.

c2 op naar illiwawa

Dit is een pad dat kruist met de Loop Brook Trail en gaat verder over een oude spoorbaan. Het pad loopt naar de campground in Illecillewaet en vandaar gaat er nog een korte trail (Meeting of the Waters Trail) van slechts 1,5 kilometer. Wij zijn echter vertrokken zonder eten mee te nemen, zelfs geen water, dus besluiten we na een uur lopen om weer terug te gaan. Dit is ons nog nooit overkomen, maar het komt waarschijnlijk omdat wij eerst de Loop Brook Trail hebben gelopen en op de terugweg op het andere pad zijn gestuit.

c3 rockgarden begin

Eerst even van een lekkere kop koffie genieten in de camper. We raken steeds meer gewend aan oploskoffie en wanneer je het maar vaak genoeg drinkt ga je het nog lekker vinden ook. Na de koffie gaan we weer op pad, we willen nu eerst bij de Rock Garden kijken. Tussen grote rotsblokken en bomen door, we raken zelfs van het goede pad af, komen we bij een grote ruimte met alleen maar rotsblokken. Het is ook hier goed opletten om het goede pad te blijven houden, maar dan kun je er ook redelijk goed overheen lopen. Ik was al bijna aan het eind toen ik merkte dat Ada was achter gebleven om weer van de bosbessen te snoepen.

c3 rockgarden

Na deze bijzondere tuin op naar de volgende trail. Nu iets heel anders. de Hemlock Grove. Dit is gelegen in een lager gedeelte van het Glacier Park en is een 400 meter lange wandeling over een plankier door een regenwoud met Hemlocksparren.

c2 hemlock grove

Op de parkeerplaats staat inmiddels een auto met caravan die voor Canadese begrippen erg klein is.  En deze mag natuurlijk niet ontbreken in de categorie 'antieke exemplaren'. Eigenlijk is dit al heel bijzonder. Je ziet bijna geen Canadees in een gewone caravan of tent. Bijna iedereen die kampeert heeft een pick-up met oplegger of een grote buscamper. Liefst ook nog met een auto als aanhanger.

c3 rose caravan

Het is  al weer behoorlijk warm geworden wanneer we Revelstoke inrijden. Ik ben afgelopen week een folder tegen gekomen van een spoorwegmuseum dat zich hier bevindt en ook in het boek van Ada wordt dit museum aan geprezen. Dus ik naar het museum en Ada gaat shoppen. De eerste verrassing bij binnenkomst in het museum is het foldertje dat ik in handen gedrukt krijg en waar de tekst  in het Nederlands is. Ach er staan veel tekstuele fouten in, maar het is toch leuk om te lezen wat er zoal in het museum aanwezig is. Er lopen nog meer Nederlanders in het museum rond. In het hoofdgebouw staat een grote loc met daarnaast een oud restauratierijtuig. Jammer genoeg staan deze zo in de ruimte gedrukt dat het vrijwel onmogelijk is om hier een goede foto van te nemen. De loc is in ieder geval kolossaal. Toch knap hoe deze monsters vroeger werden gemaakt en ook nog konden rijden.  Voor het materieel hoef je echter niet naar het museum te gaan. Dat kom je zo hier en daar onderweg ook wel tegen. Wat echter wel heel mooi is dat zijn de foto's en attributen die het verhaal vertellen van hoe men vroeger hier is begonnen om spoorbanen aan te leggen. Het zijn echte pioniers geweest die niet alleen met het onbekende ruige achterland te maken hadden, maar ook nog eens met de Indianen tot overeenstemming moesten zien te komen. En dan ook nog eens de financiering van dergelijke projecten rond zien te krijgen.

c2 uitzetters spoor

Meetapparatuur waarmee men op pad ging om zich een weg door de bossen en rotsen te banen. Ontzettend knap dat men met de middelen die men toen had een spoorweg door een dergelijk gebied kon aanleggen.En dan ook nog goed uitkwam.

c3 velocipede

Een vernuftig apparaat, de velocipede (waar ken ik die naam van?) waarmee men makkelijk over het spoor kon rijden en deze ook nog heel simpel van de rails was te krijgen.

c3 reus van een trein

De grote loc, de 5468 is van het type Mikado p-2k met 2 loopwielen, 8 aangedreven wielen en 2 steunwielen. Het is een olie gestooktel ocomotief speciaal voor die omgeving gebouwd door de Montreal Locomotief Works in 1948 (met dank aan de Nederlandstalige folder)

c2 treinmuseum

Nou bij deze walvis heb je weinig fantasie nodig. Je kunt je zo voorstelen dat met deze loc sneeuw, rotsblokken of bomen (en misschien ook wel wild) van de rails worden geveegd.

We hebben afgesproken beiden om één uur weer terug te zijn En wanneer ik een twintigtal minuten heb gewacht :-), komt Ada er ook weer in de brandende zon aan.
Lunchtijd! Ook in de camper is het warm, deze heeft de hele tijd in de brandende zon gestaan. Hierna gaan we naar een shop waar Ada aanbiedingen heeft gezien. Op de parkeerplaats hoor ik dan 'Hoi buurman'. Het blijkt dat de Nederlanders van de illegale camping ook hier zijn te winkelen. Na de boodschappen gaan we verder en zien op gegeven moment borden die verwijzen naar 'Meadows in the Sky!" In het boek van Ada wordt dit omschreven als een gebied dat je gezien moet hebben.  En dus moet het de moeite waard zijn. Daarom besluiten wij om daar maar te gaan kijken.
We nemen de Meadows in the Sky Parkway. Deze is 26 km. lang en telt 16 haarspeldbochten en gaat van 470 mtr. hoogte naar 1500 mtr. Vandaar kun je naar de top lopen (2 km.) of met een pendelbus. Maar voor we aan deze tocht beginnen moeten we eerst weer een toegangsbiljet (dagkaart) voor de nationale parken kopen. De onze (weekkaart) is inmiddels verlopen.  Langs de parkway liggen verschillende prachtige uitkijkplaatsen.
Vanaf de parkeerplaats nemen we vanwege het tijdstip en de warmte de pendelbus (de één na laatste) en lopen dan wel weer het pad terug wanneer we boven zijn geweest.

c3 meadows in the sky 3

Vanaf dit punt zijn er verschillende trails te lopen. Wij nemen eerst de trail naar de 'oude brandtoren', de Summit Firetower een steile wandeling van 500 mtr.  Dit blijkt een korte wandeling te zijn maar wel een heftige, terwijl er aan de andere kant een minder steil pad loopt. Die nemen we dan maar op de weg naar beneden.

c3 meadows in the sky 1

Het uitzicht is hier geweldig! Je hebt echt uitzicht over 360 graden. Een Duits stel zetten wij op de foto en daardoor kunnen  wij ook samen in beeld komen.

c3 meadows in the sky 2

Na hier heel uitgebreid te hebben rond gekeken en de verschillende info borden gelezen te hebben waarop te zien was waar wij naar keken, gaan wij nu dus via de makkelijke weg weer naar beneden. Tot waar de pendelbus stopt. En vandaar gaan er nog verschillende trails de bergen in. Wij kiezen nog voor de 'Meadows in the Sky Nature Trail'.  De trail is 1 km. lang en biedt veel verschillende flora en natuurlijk prachtige uitzichten. En wie komen we daar opeens weer tegen? Jawel, de buren van de camping. Zij hebben nog een tip voor ons over een camping in Revelstoke waar nog enkele vrije plaatsen zijn.  Na ons bezoek aan de top nemen we het wandelpad terug naar de parkeerplaats en gaan de 26 km. weer terug. Nu is het zaak om de camper af en toe even af te remmen, want anders dan gaan we wel heel snel naar beneden en dat is met die haarspeldbochten best lastig.

c3 camping revelstoke

Wanneer we de door de buren aangegeven camping (Lamlighter Campground Revelstoke) bezoeken blijkt dat deze nagenoeg vol is. Er zijn nog enkel plekken zonder voorziening over. Daar nemen we dan maar genoegen mee. Er is in ieder geval een toiletgebouw, zodat we normaal naar het toilet kunnen en ook lekker douchen. Een oud Hollander,  die al ruim 55 jaar in Canada woont, ziet ons staan en komt vragen of wij Nederlanders zijn. Dat kon hij waarschijnlijk aan ons gezicht zien. Hij is hier op bezoek bij kinderen die er kamperen en woont zelf in Vernon. Vanouds uit Groningen kan hij nog heel goed Nederlands spreken en volgt hij wat zich in Nederland afspeelt nog op de voet. Hij vindt het bijvoorbeeld vreemd dat men in Nederland zich zo drukt maakt om de snelheid op de snelwegen. 130 km.! In Canada is op de Highway de snelheid  100 km. en op sommige Highway's is dit 110 km. Dan heb je het wel over stukken van tientallen kilometers waarbij er geen afslag of iets dergelijks onderweg is. Terwijl er in Nederland amper een stuk van tien kilometer recht is.  Leuk om met die man te praten. Hij gaat na het eten weer terug naar Vernon, een rit van twee uur die wij al heel lang vinden!

c3 3 valleylake ch

6 Augustus, we gaan weer op pad. Onderweg stoppen we even bij de 3 Valley Ranch, een soort open lucht museum waar een compleet dorp is nagebouwd . De bouwsels uit de 19e en 20e eeuw zijn op locatie afgebroken en hier weer origineel opgebouwd. Er is ook een verzameling antieke auto's en treinen. Om het geheel compleet te maken is er ook een hotel het '3 Valley Lake Chateu &Heritage Ghost Town'. Het echtpaar dat dit alles runt had hier eerder een benzinestation. Zij hebben het omliggende moerasgrond gekocht en dit vol gestort met 25.000 vrachtwagenladingen rots en zand.

boten sicomous (foto niet meer te vinden)

Het volgende dorp Sicamous noemt zich 'Houseboat Capital of Canada'.  Men kan hier voor een weekend een soort woonboot huren ((Cdn. $ 2.000) zonder bemanning en daar mee over het meer varen. Het kost wat, maar dan heb je een woning op het water met een eigen glijbaan!

ce dutchman dairy

Een kilometer verder zien we de 'Dutchman Dairy. Een melkboerderij waar men ook ijs verkoopt, een bezoekje waard dus. Binnen is het puur 'Hollands' ingericht, dus compleet met poppen in Volendamse kledij en foto's aan de wand waar men ziet dat de eigenaren bij Zwarthoed zijn geweest.

c3 laatste spijker

Na nog weer een half uur rijden zien we 'Craigellachie', het punt waar de laatste nagel (the Last Spike) in het spoor werd geslagen. In het Railway Museum in Revelstoke heb ik daar uitgebreid over kunnen lezen en waren er ook prachtige foto's van dit moment te zien. Maar ook hier staat het nodige op informatieborden en is er tevens een giftshop. Mooi detail is dat tijdens de opname er net een trein passeerde.


Ender markt (ook nog niet gevonden)

Onderweg zien we bij Ender een markt waar wij natuurlijk moeten stoppen. Ada gaat verschillende kramen af en slaagt voor Harmen met een leuk t-shirt. Ook worden twee witte mokken aangeschaft omdat er in de camper inmiddels twee zijn gesneuveld. Van Ada krijg ik een mooi vogelhuisje in de vorm van een treinstation uit oude tijden. Ik weet nog niet of ik deze wel echt buiten ophang.
We rijden hierna door naar Vernon.

c3 vernon schilderij 1

Hiervoor zijn we naar Vernon gereden! Echt prachtige muurschilderingen. 27 in totaal waarvan wij er een stuk of twaalf hebben bekeken en waarvan ik een aantal op de foto heb gezet. Het was weer bloedheet deze dag en dan is het lopen door een stadje gauw te veel. Bovenstaande was natuurlijk een pracht plaatje die ik op het laatste moment nog ontdekte

c3 vernon schilderij 2

Maar ook deze is bijzonder mooi.

Wanneer we weer terug gaan richting Kelowna blijken we eerst verkeerd te gaan. Maar wanneer we dan bij de mall willen draaien zien we daar een Dollarama. Dus eerst weer wat spullen goedkoop inslaan. Daarna zien we buiten Vernon een VC en vragen daar naar overnachtingsmogelijkheden. Alles in de buurt van Vernon blijkt vol te zitten. Alleen vlakbij Kelowna blijkt nog plek te zijn. We besluiten om daar dan maar te reserveren. (Cdn.$ 6)
Het laatste gedeelte naar de campground rijden we over een weg die wel te vergelijken valt met een achtbaan. Zo ontzettend mooi met geweldig uitzicht over het meer. Het is op en af en de ene scherpe bocht na de andere. De camping is genaamd 'Bear Creek en heeft 120 plaatsen.

c4 monster van loch

Ai, Ai, zijn we nu getuige van een onbekend monster? Het monster van Lake Okanagan!

c3 oh nee het is aatje

Ach nee, het is Aatje die heeft weer een mooie zwemplek gevonden.

We hebben een mooie plek maar wel wat dicht bij de weg. We zijn inmiddels wel gewend aan lawaai bij de camper. Is het niet van treinen dan wel van water. En dat laatste hoor ik toch het liefst.

c3 myra trestless 1

Dit is de trekpleister van deze omgeving. Maar alvorens hier te komen hebben we eerst een steeds maar smallere weg moeten rijden waarbij we op gegeven moment over een piepklein bruggetje reden. Dan zien we een bordje rechtsaf naar de Myra Trestless.  Zo worden deze bruggen genoemd en er liggen verschillende van deze bruggen en enkel tunnels op dit oude spoortraject waar nu een toeristisch wandel- cq. fietspad loopt. Wij lopen de eerste 6 kilometer van het voormalig Myra Station dat er nu echter niet meer staat. Maar alvorens daar te komen moeten we bij genoemde afslag een steenslagweg nemen. Vanwege dat dit niet is toegestaan door de verhuurder draaaien we toch maar wee om. Maar wanneer we horen van een plaatselijk bekende dat dit toch echt de enige weg naar Myra Station is, besluiten we maar om het te proberen. Met een slakkegang van max. 25 km rijden we omhoog. Want de weg loopt bij stukken behoorlijk omhoog en sneller rijden kan niet want dan rammelt alles stuk. En dit 8 km. lang.

c3 myra trestless 2

Wij lopen een gedeelte van 6 km. met daarin 8 tresles en 2 tunnels. En uiteraard weer terug. De achtste trestle is dan de langste en de mooiste!

c3 myra trestless 3

Vanaf Myra Station moeten we dan weer dezelfde 8 km. terug over de steenslagweg. Het gaat nu naar beneden dus moet je de camper ook niet te veel laten lopen want de gaten in de weg zijn er nog steeds. Via Kelowna rijden we nu richting Merritt. We draaien Highway 97c.op.  Een snelweg die naar grote hoogten rijdt en dat brengt dan weer mooie vergezichten met zich mee. Ada vindt op de kaart een BC-camping en daarom draaien we de 5 op. Daarna moeten we voorbij Aspen Grove nog 6 kilometer over een binnenweg , maar we hebben nu wel een mooie camperplek. Iets meer de rimboe in, maar dan is het wel gelijk rustiger. Direct aan het meer, maar het zwemmen lukt hier toch niet zo. Ada zakt ver weg in het zand. Maar ja, met zwempak aan eten hebben we ook nog niet zo veel gedaan.

c3 aspen grove

Na het eten komt er een Canadees langs die van alles over ons wil weten en zo komen we ook te praten over de Rocky Mountains 1200. Hij is erg verbaasd wanneer hij hoort dat er zulke lange afstanden worden gefietst. En wanneer hij dan hoort dat ik toch op de eerste dag 445 km. heb gefietst zegt hij:'You are a tough old goat'. Is mijn Engelse les toch nog ergens goed voor geweest want de betekenis begrijp ik! Trouwens 'old goat' wordt vaker tegen mij gezegd! Smile 's Avonds hebben we hier een stevige onweersbui met veel wind. De buren naast ons hebben een tent en wij verwachten elk moment dat deze de lucht in zal gaan. Maar aan het gelach van de buren te horen maken zij zich minder zorgen.

c3 boom kentucky lake

De andere ochtend zijn wij weer vroeg op en maken een wandeling langs het meer. De wandeling is goed 4 km. en de naam van de trail is 'Kentucky Trail'. Onderweg hebben we weer zoveel moois gezien, waaronder deze mooie boom die langzaam wordt opgevreten maar nog steeds overeind staat. Wat kan de natuur toch mooi zijn.

We hebben overstroming in de camper gehad. Daardoor moet ik noodgedwongen vuil water in de natuur lozen. Soms moet je principes overboord zetten om erger te voorkomen.
Na dit voorval rijden we door tot Merritt. Merritt is weer zo'n stadje (8.000 inwoners)  dat er op de een of andere manier uitspringt. Het is gelegen aan de Coquihalla Highway en dat is een zognaamde Freeway (dat betekent dat er op deze weg geen zijwegen en stoplichten zijn) waardoor er een snelheidslimiet is van 110 km. per uur. Waar zeuren wij toch over met onze 130 km.? Merritt is de enige plaats aan deze Highway. Merritt is de 'Country Music Capital ' van Canada. Zeer tot chagrijn van Calgary in Alberta dat zich het 'Nashville van het Noorden' noemt. In het centrum van Merritt ligt de Walk of Stars, waar Canadese grootheden in de country muziek hun handafdrukken in cement hebben achter gelaten.

c3 merritt kentuky helden

Maar ook hier mooie muurschilderingen van uiteraard Country muzikanten.

c3 merritt deze is ook mooi

Gelukkig, niet alleen muzikanten.

c3 merritt sterren eren

Ode aan een muzikant. De achtergrond ontdekte ik pas nadat de foto's op de PC stonden.

c3 merritt chinees buffet

Lunchtijd! Ada blijkt goed in het ontdekken van buffetten waar je voor weinig geld goed kunt eten en dan het avondeten kunt overslaan. Twee vliegen in één klap!

c3 fraser cove campground

Van Merritt zijn we via Lytton, waar we op de heenweg zijn geweest, naar Lilloeet gereden. Op het eerste gedeelte reden we door een groot indianenreservaat en hebben we een, zo te zien nog echte indiaan op een mountainbike zien scheuren. Dus toch zijn pony al ingeruild voor een alu ros.  Vanaf Lytton weer over zo'n prachtweg met heel veel mooie plekken en stijgingspercentages tot 9, 10 en zelfs 11 procent.  Maar ook onderweg weer fruit kunnen plukken. Nu appels. Bij een wat louche campground gestopt, maar de eigenaar was niet aanwezig en het zag er allemaal niet uit dus gauw verder. Nu staan we aan de Fraser River op de Fraser Cove Campground. Op een zogeheten terrassencamping. Op het hoogste terras zat een Amerikaan die waarschijnlijk in de handel zat en aan één stuk door zat te bellen en dat op zo'n luide toon deed dat wij die op het onderste gedeelte zaten het woordelijk konden volgen. Erg irritant.

c3 brug lillooet

Dit is de 'Old Suspension Bridge ' uit 1913. Dit was de verbinding voor de mijnwerkers en de goudzoekers naar het achterland. Pas in 1981 is er een nieuwe brug geplaatst aan de andere zijde van de stad "The Bridge of  23 Camels'. Dat is ook een prachtverhaal, de 23 camels. Zoek het maar eens op!

c3 old henry

Even buiten de camping dan dit mooie exemplaar aangetroffen. Leuke bijkomstigheid dat we deze de andere dag onderweg tegen kwamen. Hij was dus duidelijk eerder opgestaan dan wij en aan het werk gegaan.

Op naar vervolg 3!


 

Laatst aangepast (zondag 14 oktober 2012 15:31)