Canada 2012 vervolg 3

Nog 7 dagen te gaan, eens kijken of we deze in dit verslag kunnen pakken

We starten  de dag vroeg, al om half negen weg gereden. Ada heeft eerst nog haar haar gewassen terwijl ik de vuil watertanks leegde. We gaan nu richting Pemberton. Eén van de mooiste routes die wij tot nu toe hebben gereden. Je denkt elke keer dat het niet mooier kan, maar dan verrast Canada je toch weer. Het is een bochtige smalle weg, heel rustig met in het begin een paar smalle houten bruggetjes waar maar één voertuig tegelijk overheen kan. Een prachtig uitzicht op de vele bergen waar vreemd genoeg ook nog steeds sneeuw op ligt. Maar dan weet de reisleidster te vertellen dat dit allemaal toppen zijn tussen 25 en 2800 mtr. Er zijn blijkbaar niet alleen in de Rocky's hoge bergen. Om de haverklap gaan we over de Cayoosh Creek heen.

c4 middle lake onvervaard

Halverwege nemen we een koffiestop om daarna een kilometer of dertig voor Pembeerton bij het ....  Park  te stoppen en een wandeling te maken. We willen naar het Middle Lake lopen maar op driekwart gaan we terug. Het was al behoorlijk moeilijk met veel boomwortels en rotsblokken,

c4 middle lake klauteren

maar nu gaat het pad alleen maar over rotsblokken en wordt het toch wel erg gevaarlijk.

c4 camping nairn falls

We gaan weer verder. Waar we gisteren werden geconfronteerd met hellingen van 11 %, nu krijgen we deze ook weer voor de kiezen. Maar ook hellingen tot 13 en 15%. Na de weer vele bergtoppen met dito sneeuw komen we bij het gehucht Mount Currie om 6 km. later Pemberton in te rijden. We tanken hier en doen wat verdere inkopen bij de supermarkt. Pemberton staat bekend om zijn 'John Wayne' achtige gevels. Van afstand hebben we deze aanschouwd, maar verder trok deze plaats ons niet. Wat te toeristisch aangelegd. We rijden naar de camping 'Nairn Falls' waar we alweer een geweldig mooi plekje op een BC campground hebben.

Vanaf de camping lopen we daarna de trail naar de Falls (1,5 km. heen), maar weer helemaal de moeite waard. Aan het eind van het pad loop je over een grote rots naar een viewpoint waar je een geweldig mooi uitzicht hebt op de waterval.

c4 nairn falls

Iets lager stort het water nogmaals met veel kracht naar beneden. Erg indrukwekkend allemaal.  Deze avond eten we gemengde sla (afgeprijsd), ui (ik heb nog nooit zo vaak ui gegeten), gehakt en ei. Plus een toetje.

c4 berengebied

Weer rond half negen op pad, nu richting Wristhler. Wristhler is bekend geworden van de laatste Olympische Winterspelen. Toen zijn hier voornamelijk alle ski-onderdelen afgewerkt en Wristhler staat inmiddels bekend als mooiste ski-gebied ter wereld. Het is een echt toeristische stad geworden en dat trekt ons niet, maar wanneer we bij een derde afslag de aanduiding Visitor Center zien slaan we toch af. Kijken of we kunnen internetten. Dit gedeelte van Wristhler is wel mooi, heel mooie gebouwen maar de VC heeft geen internet. Daar weet men wel een internetcafé in de buurt. Hier kunnen we internetten voor  Cnd $ 1 per 10 min. We hebben wel een 2 Cdn. $ dus we hebben 20 minuten om onze update te doen en gelijk weer wat Nederlandse krantensites door te kijken. Het weer blijkt goed te zijn in Nederland, dat doet ons verdriet. Als je zo ver weg bent wil je toch dat je wat weervoordeel hebt. Na het internetten rijden we naar de Brandwine Falls. Eerst drinken we hier koffie en dan gaan we naar de falls lopen. Zoals vrij vaak het geval is worden we ook hier weer gewaarschuwd voor beren.

c4 brandwine falls

Het verhaal gaat dat twee landmeters hier vroeger een waterval vermoedden en dat ze een weddenschap hadden voor een fles brandewijn wie het eerst de waterval zou vinden. Vandaar de naam.

c4 de brandwine falls

Vanaf het begin van de trail horen we al het water en zien we een stroom vlakbij ons langs lopen. Het is dan wel een verrassing wanneer je zo'n grote waterval weer ziet. Hier valt het water 70 meter naar beneden. Loop je nog 10 minuten verder dan krijg je een mooi uitzicht op het Daisy Lake. Hier ziet Ada weer een zwarte beer. En alhoewel het helemaal beneden aan het meer is ben ik het met haar eens. Dat moet een zwarte beer zijn. De waarschuwingen staan er niet voor niets, en het is duidelijk dat daar een zwart beest loopt.

c4 de mounteneer

Vanaf hier nemen we nog een trail naar de Cheakamush Jumping Bridge. Een wandeling van meer dan 4 km. heen en terug. Onderweg, wanneer we al naar een behoorlijke hoogte zijn gelopen horen we opeens een trein. Jawel, de Rocky Mountaineer met zijn panoramarijtuig zien we aan de overkant op een andere berghelling rijden. Het zal wel erg mooi zijn om daar een rit mee te maken door de bergen heen. Wanneer we al een uur hebben gelopen, geklommen en geklauterd denken we dat we verkeerd zijn gegaan. We spreken af om nog tien minuten door te lopen en dan terug te gaan. En juist op zo'n moment zie je weer een bordje dat het nog 800 meter is. Nou die kunnen we nog wel halen.

c4 bungee jumping

En hier gebeurt het dan! Vanaf deze brug jumpt men naar beneden tot net boven de kolkende  massa water. Een heerljike uitdaging, maar er is niemand aanwezig. Wanneer wij op het punt van terug gaan zijn, komen er aan de overkant auto's aan en klautert men daar naar boven. Het zal nog wel minstens een uur duren voordat men gereed is om te springen, dus wachten we daar maar niet op.  Het is hier ontzettend warm en boven hebben we niet veel beschutting. Wat er wel is, zijn bramen. We hebben weer een hele lading geplukt. Ons fruit dat hebben we bijna elke dag gratis.

c4 poehee ik zit lekker

Het is warm, het is zwaar en dan is het wat fijn wanneer er zo'n mooie rotsblok naast het pad lig dat zo uitnodigend als rustpunt is. Effe bijkomen!

c4 artistiek

Ach ja, een mens wil zijn creatieve kant ook wel eens vastleggen.

c4 uitzicht op shannon falls

We rijden nu door naar Squamish en even voor dit dorp lunchen we aan de kant van de weg bij een viewpoint. Het uitzich is weer schitterend. Zoals gewoonlijk sleep ik mijn rugzakje weer mee want daar zitten al onze spullen in, ook al zijn we nog geen tien meter van de camper af. Wanneer we dan weer doorrijden is het maar goed dat Ada vraagt 'Heb je je rugzak?' Deze staat nog netjes bij de picknicktafel.
We rijden langs Squamish door naar de Shannon Falls. Deze schijnen ook heel bijzonder te zijn. Met een hoogte van 375 mtr. is het de op twee na hoogste waterval van Canada. Helaas krijgen we deze niet te zien. De bijliggende camping is vol en vanwege het tijdstip van de dag besluiten we eerst naar een volgende camping te gaan. Geen Shannon Falls, geen Squamish met Walmart en ook geen mijnmuseum. Bij de volgende camping, de Porteau Cove Campground aan het ... meer maar weer vragen. Maar ook deze is vol. Wel is er nog plek op de naastgelegen parkeerplaats voor de prijs van Cdn. 30. Dat is nog duurder dan een plek op de camping. Toch besluiten we maar om hier te blijven staan. Morgen door naar de boot voor Vancouver Island en dat is van hieruit niet zo ver meer. Gaan we verder dan komen we nog dichter bij Vancouver waar een campingplek vinden waarschijnlijk nog moeilijker word. Ada doet een poging om in het meer te zwemmen, maar de rotsachtige ondergrond verhindert dat wat. Wel maken we gebruik van de op de camping gelegen toiletgebouw. Douchen en toiletgebruik is weer van goede kwaliteit.

c4 mounteneer langs camping

Dan horen we opeens een trein aankomen. Het blijkt de Rocky Mountaineer weer te zijn. Dit is de enige trein  die nog gebruik maakt van het langs het meer lopende spoor. En dat ligt weer vlakbij onze camper. Mooi gezicht en van Ada begreep ik dat de trein ook 's nachts enkele malen was langs gekomen.

c4 duncan totemstad

Het is 31 graden Celsius. We zijn in Duncan, het eerste plaatsje waar we stoppen op onze trip door Vancouver Island. Het heeft ons een grote zoektocht gekost om bij de boot te komen. Maar goed dat wij ruim de tijd hadden. Op de kaart leek het of de weg waar wij op zaten vanaf Wristhler, de Sea to Sky highway, doorliep tot vrijwel aan de boot. Het laatste gedeelte moesten we dan nog de 10 nemen. Maar op gegeven moment zaten we weer op de 1 naar het Oosten. Zo zijn we eigenlijk bovenlangs Vancouver gegaan terwijl we onderlangs hadden gekund. Waar het mis ging is een raadsel! Bij de Ferry waren nog al wat voorzieningen om allerlei dingen te kopen. Zo ben ik een mooi vest rijker geworden. De overtocht was ook heel mooi. Steeds zag je de bergen op de achtergond of van nabij. Aan de overkant zijn we vrijwel direct langs Victoria gereden om de drukte te mijden.

c4 duncan totems

Nu zijn we dus in Duncan dat zich 'The City of Totems' noemt. En daar is niet te veel van gezegd. Totems kom je overal wel tegen, maar hier zien we heel mooie exemplaren die over een paar straten staan verspreid. Na Duncan willen we naar een camping van de BC gaan. Maar nadat we de Highway afgaan blijkt dat wij nog 18 km. moeten rijden en vandaar niet verder kunnen. Het risico dat we voor niets daar naar toe rijden en de camping vol blijkt te zijn is te groot. Wij draaien dus maar weer eens. Daar doen we ook een vreemd beest op. Op een houten telefoonpaal zie ik een beest zitten. Eerst zit het languit op de paal waardoor je het beest bijna niet opmerkt. Ik wil er een foto van nemen maar dan steekt het zijn kop om de paal en ziet Ada het beest ook. Wanneer ik de camper uitga en naar de kant loop is het beest snel verdwenen. Het leek wel een stok, nam dezelfde kleur aan als de telefoonpaal en ra ra wat was dat? Een hermelijn of zo iets?
Ada heeft inmiddels op de kaart een doorgaande rustiger weg gevonden waar ook een camping aan ligt. Op naar die camping!

c4 osborne bay resort

Het lijkt een camping met uitzicht op de bergen. Maar dit is de 'Osborne Bay Resort' in Crofton. Achter de links staande campers is een groot meer waar een ferry naar een ander eiland aanlegt. We staan dus bijna aan de waterkant maar van hieruit zien we er niet veel van. Vanavond hopen we onze pizza eindelijk te kunnen eten. Wanneer we zonder stroom staan dan lukt het niet, maar nu aan de stroom kan de magnetron worden aangezet. Etenstijd, magnetron aan en even later lampje uit en de magnetron wordt niet warm. Niet veel later komt er een man naar ons toe met de mededeling dat wij geen extra apparaten moeten aandoen want dan springt de zekering en staat een gedeelte van de camping zonder stroom. We blijken te weinig ampere op deze plek te hebben.  Pizza gaat niet door!

c4 loc chemasinus

De zon wekt ons vroeg. Het is al behoorlijk warm daardoor gaan we weer vroeg op stap. Via een smalle houten brug en een mooie binnenweg komen we aan in Chemainus. Dat komt goed uit want we hadden al van de highway afgewild om hier te kijken want ook hier heeft men heel mooie muurschilderingen. Maar doordat wij nu van de andere kant komen hebben we ook een mooi gezicht op deze oude loc die vroeger dienst deed in het houttransport. Vroeger was men in Chemainus economisch afhankelijk van visserij en bosbouw. Toen in de jaren tachtig van de vorige eeuw de recessie toesloeg in Britiish Columbia leek Chemainus ten dode opgeschreven. Maar de bewoners hebben het toen op de toeristische leest geschoeid en inmiddels zijn er 40 muurschilderingen in het stadje te aanschouwen. Het heeft het stadje de bijnaam 'The Little Town that Did' opgeleverd.

c4 chemainus 1

En ook bij deze muurschilderingen is de één nog mooier dan de ander. Ook nu besluiten we vanwege de warmte maar naar een paar schilderijen te gaan kijken.

c4 chemainus 2

Deze is nog wat groter dan hier afgebeeld en er staat ook een prachtige tuin met vijver voor. De drie Indianen koppen kom je in veel folders over Canada tegen.

c4 chemainus 3

De muurschildering op dit gebouw is helemaal mooi. Te groot om in één beeld te vangen, zelfs wanneer je daarvoor aan de andere kant van de weg gaat staan.

c4 heritage museum

Nog voor tien uur rijden we de parkeerplaats bij het Visitors Center nabij Parksville. Hier bevindt zich ook het Craig Heritage Park, een soort open lucht museum. Maar wat ons nog meer verbaasde

c4 bbq om 10 uur

is de handelaar die op dit tijdstip zijn barbeque al op warmte heeft. Grote wolken komen er boven de wagen uit wanneer wij er voorbij rijden. Wanneer wij aan de koffie gaan gaat men hier blijkbaar al aan het vlees.

c4 uitzicht milner garden

Vanaf  Chemainus via een kustweg naar Lady Smith en vandaar naar Nainamo. Hier nemen we de Highway 19a, de Oceaanroute. Steeds hebben wij uitzicht op het water.  Bijna rijden we Milner Garden voorbij, maar gelukkig zien we het nog op tijd en kunnen we nog omdraaien. De tuinen zijn niet helemaal wat wij er van verwachten maar bieden wel een prachtig uitzicht over de oceaan naar de Canadese kust. Toch was het de moeite waard. Het oerbos herbergde mooie bomen en het huis had de Engelse adel op bezoek gehad en dat wilde men wel weten. Binnen was het ook heel typisch Engels ingericht

c4 bloemen milner garden

met fraaie boeketten en fraai gedekte tafels. Ook waren de kamers waar de Engelse koninklijke familie had verbleven prachtig om te zien. Milner House was ook erg educatief. Er was een tuin waar kinderen aan de slag konden en veel konden leren over de natuur. Hier lagen ook veel spullen en zo is Ada een vaasje rijker geworden en Milners Garden er één armer.

c4 nieuw uit oud

Dit zag je meer in de oerbossen. Men laat hier nog meer de natuur zijn gang gaan dan in Nederland en dat levert heel veel moois op. Zoals dit nieuwe leven dat uit de oude herrijst. Wanneer je niet van bomen houdt dan zou je er hier van gaan houden.

c4 een nette

Ach ja, er zijn al zo veel toiletten beschreven en nog geen één gekiekt. Hier is een mooi en schoon exemplaar met luchting. Maar de meesten, vooral in BC hadden alleen maar een gat in de grond, pot er op en bruine kast er omheen. Zo'n exemplaar waar ik in mijn rit naar Jasper, toen het zo regende, mijn brood binnen heb opgegeten. In Albrta waren ze ook beter, met ontlucting en leegzuiging. En daarbij ook nog eens desinfecterende schoonmaakzeep.

c4 courtenay

De volgende stop is Courtenay. Hiervoor hebben we nog geluncht op een picnickplaats die is vernoemd naar een 24 jarige luitenant die uit deze omgeving kwam en in de tweede wereldoorlog was gesneuveld. In Courtenay zetten we de camper op een parkeerplaats waar veel herinneringen zijn geplaatst aan de gevallenen tijdens de tweede wereldorlog. Er blijkt hier een heel memorial gebouw te zijn voor de gevallenen. Men gaat hier ook zeer respectvol om met veteranen.

c4 japanners in auto

Na voorzien van een ijsco zien we deze oldtimer bevolkt door twee Japanse dames. Maar zij blijken voor het maken van een foto in de auto te hebben plaats genomen.

c4 samen oyster bay

Onderweg zijn we nog gestopt bij de Oyster Bay waar wij door een wandelende dame op de foto zijn gezet. Hierna zijn we doorgereden naar de Elk Falls. Het voor ons noordelijkste puntje van onze route. Morgen gaan we terug naar Victoria en zit onze vakantie er bijna op.

c4 camping elk

Maar eerst zetten we de camper in de Quansan River Campground. in het Elk Falls Park.  Het is een vermoeiende en warme dag geweest

c4 dat ligt pas lekker
Tja, daar moet je toch even van bijkomen.

c4 hert gespot

Na het eten hebben we een wandeling gemaakt over een afgesloten trail. Deze was op sommige plekken ook erg moeilijk begaanbaar en soms liepen we zo dicht langs de rivier dat bij afbrokkelen van de grond wij een stukje lager waren beland. Toen we het bos uit waren en de weg terug zochten naar de camping ontdekte Ada drie herten. Zelf heb ik er maar twee kunnen ontdekken. Eén was er niet zo schuw en deze liep gewoon tussen de huizen door. Enkel wanneer je te dichtbij kwam dan ging hij er vandoor.

c4 elk falls

De volgende ochtend zijn we na ons vertrek eertst nog naar de Elk Falls gereden. Geen spijt van gehad want ook dit waren weer heel mooie watervallen

c4 elkfalls

die wel erg moeilijk te bereiken waren. Op onze terugweg zagen we nog een waterval, maar die lag aan de overkant en was maar voor een gedeelte zichbaar tussen de bomen. Om deze geheel te zien moesten we een heel steil pad afdalen en later ook weer omhoog. Dat hebben we maar niet gedaan.

cr euzenboom

Ook hier was er een oerbos met geweldige mooie en oude bomen. Ik heb horen vertellen dat er bomen staan waar je met een aantal mensen omheen moet staan om zo'n boom te omarmen. Meestal zet Ada mij niet met de voeten op de foto, nu wel. Ik had mijn wandelschoenen snel aangeschoten en mijn sokken nog niet naar beneden gedaan. Staat lullig hé!

c4 koffie koffie

We zijn op de terugweg. Het duurt heel lang voordat wij een Rest Area zien om koffie te drinken. En wanneer Ada dan de koffie heeft gezet zet ik de camper weer op een andere plek. En daar komt de koffie!

c4 bus

Eindelijk zijn we in Nainamo waar Ada zo graag naar toe wil. Op een grote parkeerplaats bij een Mall staat deze bus. Niets vreemd aan want zo zien de meeste bussen in Canada er uit. Niet eens zo veel afwijkend van Europese bussen, maar wat wel afwijkt is de fietsendrager voor op de bus. Een passagier kan hier (zelf opzetten) zijn fiets op kwijt en zo deze meenemen met de bus.

c4 walmart

Och arme, ook nog een Walmarkt op de mall. Nu is Ada helemaal in haar nopjes. Bij de Walmarkt kopen we eindelijk de nainamo's waarvan sinds de afterparty in Kamloops ons de smaak zo is bijgebleven. al had ik een ander koekje in gedachten.  Op de terugweg vanuit de Mall kopen we dan nog een korte broek voor mij.

c4 nainamo

En dit zijn ze dan, de Nainamo's. Deze waren niet meer zo lekker dan dat ik in gedachten had. Toch was het wel een lekkernij bij de koffie.

c4 gmc

In Duncan stoppen we weer, want op de heenweg hebben we gemerkt dat de brandstof hier veel goedkoper is. Cdn.$ 120,9 Dat scheelt 19 cent met Vancouver! De tank is voor driekwart leeg dus kunnen we makkelijk voor honderd dollar er bij in tanken. Daarna rijden we nog even een parkeerplaats op want ook hier blijkt men een 'Dollar-winkel te heben. Op de parkeerplaats zie ik dan deze GMC staan,

c4 ford

En even later komt zelfs deze prachtige oude Ford aanrijden.

c4 elk zwemmen

Van Elk tot Elk. Vanochtend waren we nog bij de Elk Falls, nu zijn we bij het Elk Lake, net voorbij Victoria. We blijven hier de avond afwachten en gaan dan tegen dat het donker wordt naar de Ferry. Dat is nog zo'n dertig kilometer verder. We zijn van plan om daar te gaan staan en ook te slapen omdat wij met de eerste ferry de oversteek maken. Ada gaat hier weer even zwemmen, maar er was nogal wat wier in het water.
's Avonds zetten we dan de camper voor de oprit naar de boot, zetten de wekker om zes uur dan hebben we een uur voor de afvaart. Maar om half zes worden we al gewekt doordat de hekken al open gaan en de loketten voor de ferry bemand zijn. Na de oversteek zijn we nog even in Tsawassen geweest om onder andere te tanken. Later in Vancouver nog naar een tankstation geweest om onze vuil watertanks te legen en daarna naar de camperverhuurder om in te leveren. Dit gaat niet helemaal naar ons idee. Wij hebben het idee dat wij al hebben betaald voor dingen die zij nu in rekenign brengen. Uiteindelijk komt er een taxi om ons naar ons hotel te brengen.

c4 watertrappelen bij hotel

Dan volgt er nog een dag in Vancouver, maar Ada heeft nog een zwembad in het hotel gevonden daar maakt zij vanavond eerst nog gebruik van.

c4 dineren vancouver

Daarna is het dineren in Vancouver in de plaatselijke Mac zaak

c4 vertrekhal

De laatste dag dan doorbrengen op het vliegveld. Het in depôt zetten van de koffers kost zo veel dat wij dit maar niet doen. Het is maar voor een paar uur en wanneer we met de bus naar het centrum gaan kan dit ook niet voor lange tijd want we moeten op tijd terug zijn voor het boarden. In de vertrekhal heb je op verschillende plaatsen ontzettend mooie kunstwerken. Dit is er één van. Bij aankomst had ik een nog veel mooiere gezien, maar toen dacht ik omdat wij naar de dounae moesten 'die fotografeer ik wel op de terugweg'. Maar we kunnen nu niet in de aankomsthal komen. Jammer!

c4 korte zonsondergang

Na even vliegen maken we al kennis met de zonsondergang. Dit zal maar voor even zijn want we gaan vooruit in de tijd, dus komt de zon zo dadelijk weer op.

c4 groenland

Over Groenland vliegen we!

c4 landingskleppen

En hier zijn we bijna op Schiphol. De landingskleppen zijn zojuist in een andere stand gezet.

c4 euuuuh

Eeeeuuuhhhh, zijn we nu echt al op weg naar Nunspeet?

Laatst aangepast (zondag 14 oktober 2012 15:42)