Rondje 2014

Voor dit jaar hebben wij onze vakantie gepland in Polen, Slowakijke en Tsjechië.

We beginnen onze vakantie zoals wijde laatste jaren wat zijn gewend, dat wil zeggen de eerste dag een lange rit maken door Duitsland en dan over de autobahn om alvast veel kilometers te maken.  Maar deze keer zijn we eens niet op zondag maar op een doordeweekse dag vertrokken.

De donderdag voor Pinksteren gingen we van start. Achteraf zeg ik dat de donderdag geen goede keus is geweest. Het bleek behoorlijk druk aan vrachtverkeer te zijn in tegenstelling wanneer je op zondag over deze wegen snelt. Snelt is maar betrekkleijk want met de camper rijd ik over het algemeen niet harder dan 90 of 95 en dan zoeft menige vrachtauto je voorbij.

Het is wat een chaotisch begin. Allereerst ben ik net op weg en weet ik al niet meer of ik de oplader van de mobiel wel heb mee genomen. Dus stoppen. Gelukkig, deze ligt toch op zijn plek.
Daarna hebben Ada en de TomTom ruzie. De TT wil ons naar de A1 leiden en Ada denkt dat de kortste weg via Alemlo is. Dus op naar Almelo. Dit levert ons een extra toeristische tocht op. En bij Almelo komen we toch weer op de A1.

Wind tegen en dan heb ik al de kriebels. De auto slipt in de koppeling en komt niet boven de tachtig uit. Ik heb nog zo gevraagd bij de beurt of men ook naar de koppeling wilde kijken. Niets aan de hand was het antwoord. Nou, gewoon maar doorrijden. We zien wel hoe ver we komen. We kunnen beter tijdens de vakantie komen te staan, dan in Nederland. We hebben ons bed toch bij ons en de fietsen.

Het eerste gedeelte is bekend. Alhoewel het mij nu pas opvalt dat er in Melle een automuseum is. Onthouden!
Wij schieten goed op en denken tot aan de grens met Polen te komen. Dat is ons vorig jaar ook gelukt. Echter, een waarschuwingsbord aan de kant van de weg kort voor Halle wordt door ons verkeerd geïnterpreteerd. Wij rijden door waar we eigenlijk van een omleidingsroute gebruik hadden moeten maken. Zo sluiten wij mooi aan achter aan een file.

Schuifelend komen we bij een P. Deze staat al vol met vrachtauto's maar er voorbij kan ik achteruit toch een plekej bemachtigen. We besluiten hier eerst wat te eten. Na geruime tijd komt de file echt in berweging en gaan wij ook weer rijden. We moeten de eerste afslag van de weg af en zien dat er in de verte hoogst waarschijnlijk een ongeval heeft plaats gevonden. Overal staan vrachtauto's langs de kant van de weg en ent in Halle besluiten wij ook maar op een parkeerplaats te gaan staan en daar de nacht door te brengen.
Later op de avond verhuizen we nog naar de overkant van de weg om zo achter de vrachtauto's wat uit het zicht te staan.

Na een goede nachtrust blijken de vrachtauto's inmiddls allemaal verdwenen te zijn. Wij ontbijten en gaan dan ook maar weer eens verder. We moeten nog een stukje door Halle om zo weer bij de autobahn te komen. Het begint al warm te worden en bij de koffiestop doe ik de korte broek aan. Vakantie!

De grens zijn we al snel over en eenmaal in Polen geeft Ada het adres van onze eerste camping in Polen aan. Een SVR-camping. Op een kruising missen we de route maar bij de volgende afslag zien we wel een bordje naar Glebultöw. Een prachtige slingerweg naar beneden. Maar goed dat we geen tegenligger krijgen. In het dorp is het wat zoeken maar we zijn er redelijks snel uit waar wij heen moeten. Het is nog een paar kilometer, nu weer naar boven. Op de camping krijgen we een mooi plekje aangewezen. Naast Lullo. Zo niemen we hem maar want het chagrijn straalt er vanaf nu hij burn krijgt. ?De ander ochtend vertrekt hij weer.
Met etenstijd gaan we op de fiets naar het dorp Mirsk en eten op het terras van een resrautant aan het dorpsplein. Lekker gegeten al was de rollade niet dat wat wij in gedachten hadden. Koolbladeren met rijst! En dan op de fiets terug, maar nu omhoog. Een hele klim maar prachtig uitzicht vanaf de camping.

De andere dag hebben we een fietstocht gemaakt. Eerst nog op de markt in Mirsk sandalen gekocht. Hierna de ER10 gevolgd naar Wolimers, daarna langs de ruine van Swecieen zo door naar Lesna. Het fietste prachtig vanaf de ruine, ene lange afdaling. Maar van Lesna naar Sucha een klim met een heel steil gedeeltwe er in. Het kasteel in Sucha niet bezocht. Het wasvan buiten wel mooi om te zien maar te warm om te bezichtigen.

In Zlonki Lubanska bij een klein dorpswinkeltje (Splek) wat gekocht en dat voor de winkel op een bankje gegeten en gedronken. Hierne nog een steile klim en wat heuveltjes tot aan Glebultöw. Hierna de zelfde fijne afdaling die wij gisteren met de camper hebben gereden. Smal, bochtig, hartstikke leuk. Onderaan in het dorp dan weer de weg omhoog naar de campoing. Heerlijk uitrusten met een boek bij de camper en dan tegen etenstijd weer op de fiets naar Mirsk om bij hetzelfde restaurant tee gaan eten. Het was eer heerlijk.

Ijsje na bij de buren en dan weer op de fiets naarr de camper. De aangekomen calorieën zijn dan gelijk weer opgebruikt.

De andere ochtend door de zon gewekt. Het is prachtig weer. Vandaag gaan we weer op pad naar SVR-camping 5, het Polse nummer. Jammer genoeg is dse beheerder er niet. Na het eerste bakje koffie zijn we toch maar vertrokken. Ze hebben ons adres dus ze kunnen ons altijd nog de rekening sturen.
We hebben een rit van om en nabij de 200 km. voor de boeg en dat bij een temperatuur vn 30grade.! Een paar heel mooie jerjen en imposante burchten onderweg maar te warm om deze te bezoeken. Nu staan we voor ons gevoel weer eens aan het einde van de wereld op camping "Sztafeta". Een klein gehucht en dan een weg waar niet te passeren is. Meer dan een kilometer lang. Op gegeven moment gaat de weg over in een zandpad maar wij moeten rechtsaf een inrit in en daar is de camping. Op de beurs werd reclame gemaakr met de goedkoopste camping van Europa. Duur is de campoing niet maar om dit al een camoing te noemen. Eën wc en douche , oud en de rest is nog niet af. Eén camperplek en caravans en tenten hebben ook geen geweldige plaatsen. Maar wel is de beherder druk om een zwembad te maken. Dat zou het laatste zijn wat ik wilde.
We werden wel leuk ontvangen met koffie en een koekje dat helemaal naar de camper werd toegebtracht. Er was wel veel werk gemaakt van rondritten in de omgeving. Voor goed fatsoen hebben we hier twee nachten gestaan om ook nog een fietstocht te kunnen maken.Maar het was nu weer 'thuis' eten want we zaten overal veel te ver van af.

De andere dag weer door de zon gewekt, het belooft weer een moie dag te worden. We gaan er vandaag met de fiet erop uit. Hoewel het vanuit de auto soms zo makkelijk lijkt blijkt ook hier weer dat fietsen steeds moeilijker gaat worden. Zeker wasnneer er wat lichte heuvels of meer inzit. We fietsen angs mooie namen van dorpjes zoals Goworrow, Szklamia en zo naar Miedzyksie aan de grens met       en na wat boodschappen voor het avondeten fietsen we via Roztoki en Gajnik terug naar de camping. 's Middags ga ik er nog even opuit met e mountainbike naar een mooi kerkje in Nowa wies. Hier zijn heel duidelijk nog de Duitse invloeden van vroeger te zien. Het blijkt een dorpje te zijn dat door Duitsers is gesticht. In het bos zie ik een waterval en ik zok naar de plek waar de 'Cieszyca' ontspringt. Na nog een pracht rit door het bos terug naar de camping en al lezend maken we de dag vol.

Op dinsdag heeft de kraskaart nog steeds niets schokkends gebracht.Tien voor negen rijden we la weg. Eerst nemen we de 33 om onderweg te tanken en bij Klodzko gaan we de 46 volgen tot aan de A4 . Dit blijkt een tolweg te zijn. richting Kaolowice. Na plus minus 50 km. gaah we hieraf en dan blijken we voor 5 zl. te hebben gereden. De camperplek is moeilijk te vinden. Na wat heen en weer gereden te hebben gaat Ada hin een winkel de weg vragen. De winkelmedewerkste woont aan dezlfde weg, zelfde naam, maar weet niet waar de camperplek is. We rijden weer terug en besluiten dan maar bij een P te gaan staan en daar een wandeling te mewken. Er staat ook iemand met een bedrijfauto te pauzeren. Nog eens de weg vragen. de man zoekt het op in de TomTom en probeert ons uit te leggen waar het precies is. Dit blijkt toch wat lastig te zijn. Uiteindelijk zegt de man dat hij wel zal voorrijden. Dan gaan we op pad. Het blijkt nog een behoorlijk eind weg te zijn. Dichterbij de snelweg die wij, achteraf, een afslag eerder hadden moeten nemen. Dan waren we direct in de buurt geweest. Het blijkt een klein gehucht te zijn maar wel met een hele mooie kathedraal en beeldentuin. De camperplek vinden we nu bij toeval wanneer we de parkeerplaats nabij de basiliek oprijden. Dat blijkt ook de caperplek te in. Vanaf hoogte hebben we uitzicht op de snelweg waar kleine vrachtuto's een Madurodam achtig effect geven. Het gehucht is minder dan een gehucht maar heeft wel een restaurant om 's avonds iets te eten. We moeten heel wat treden op om de kathedraal te kunnenbezichtigen. Met bovenaan een beeld van de paus en dan nog wat extra treden. Het geheel is weer erg mooi, maar ook een speciale beeldentuin met afzonderlijke kapellen, heel apart.En nog een soort Lourdesgrot waar allerlei beelden  die het een en ander uittbeelden in zijn verwerkt. Heel apart en toch mooi.

Weer vroeg wakker, komt vast door het mooie weer. Jammer dat wij niet gelijk kunnen afrekeken. Nu moeten we nog een tijdje wachten. Erger is dat ik de autosleutes kwijt ben. Gelukkig heet Ada de reservesleutels in haar tas zitten. Alles afgezocht en afgeklopt en op de 'vast' plekje s gekeken. niet te vinden. Wanneer we eindelijk kunnenafrekeken en op wg zijn heeft Ada een lumineuw idee. 'Heb je je zakken wel afgevoeld?'Ja natuurlijk, en paar keer. Maar direct voel ik ze, ik zit er bovenop, ze zitten in mijn kontzak! Gelukkig, terecht!
We rijden drie keer over de A4 voordat wij deze weg weer opkunnen. Erg lang rijden we op deze weg tot vlakbij Kalowice voor omgerekend €1,10. Kort voor

Laatst aangepast (dinsdag 24 februari 2015 14:53)